Money, money, money
Ano, peníze jsou skutečně mocným nástrojem. Díky nim si buď některé věci dovolit můžeme, či naopak nikoli. Velcí magnáti za jejich pomocí ovládají, co se jim zrovna zachce a lidstvo i přes jejich možný ničivý dopad na člověka prozatím nevynalezlo lepší způsob, jak alespoň na oko spravedlivě organizovat a řídit svět.
Ve vztahu k nákupním mániím (také označovaným právě jako nákupní horečky) je pak pozice peněz poněkud paradoxní, dalo by se říci bilaterální (oboustranná). Protože do nákupní horečky se můžete dostat jak na základě přebytku financí, tak také díky jejich nedostatečnému množství.
U bohatých jedinců se lze domnívat, že je nákupy baví, protože si při nich dokazují, že si mohou dovolit vše, na co jen pomyslí. Zkuste si na okamžik představit, že jdete do obchoďáku a můžete si odsud legální cestou odnést cokoli, po čem Vaše duše touží. Jedná se o poměrně příjemnou představu a samozřejmě skutečným zážitkem této moci se epizody nakupování mohou opakovat a jejich intenzita stupňovat. Na nakupování jsou někteří jedinci doslova závislí.
U téměř nemajetných jedinců je pak situace taková, že když přijdou výrazné slevy či výprodeje, člověku v podobném postavení nezbyde, než si jít stoupnout do fronty (někdy i dost potupné), která se v daný den hodiny před otevřením bran konkrétní prodejny tvoří a poté si vybojovat cestu k tomu, co zrovna on sám nebo i jeho blízcí potřebují k životu. V podobných případech si pak lidé díky nedostatku peněz musejí své místo na slunci v rámci nákupů doslova vybojovat a někdy to nebývá pěkný pohled. Divit se jim ovšem můžete jen těžko.
Důvody, které jedince vedou k tomu, že se nechá zlákat cenovými nabídkami a pěknými věcičkami, které se nacházejí ve výkladech prodejen, tak mohou být různé, ovšem vždy si buďte jistí, že spojovacím činitelem této motivace budou alespoň zčásti peníze.