Karbon je extrémně lehký a pevný materiál. Je mnohonásobně pevnější než ocel, takže se využívá tam, kde je potřeba nízká hmotnost. Sem patří především automobilový průmysl, ale karbonového vlákna se využívá také v jiných odvětvích jako je letectví či kosmonautika, výroba toho nejlepšího sportovního vybavení a také při výrobě šperků či jakýchkoli jiných nadčasových doplňků (náramky, peněženky).
Dalšími skvělými vlastnostmi karbonového vlákna jsou chemická odolnost (nekoroduje), nemagnetičnost a moderní vzhled. Na druhé straně je tu jedna jeho velká nevýhoda oproti jiným materiálům, které by karbon mohl být v průmyslu schopen nahradit. Tou je mnohonásobně vyšší cena.
Karbon neboli karbonové vlákno je vlákno s vysokým obsahem uhlíku v různých modifikacích. Jednotlivá vlákna mají různé parametry, takže se dá sehnat levný karbon, který ale není tak pevný a lze jej jednoduše prorazit. Na druhé straně existuje karbon používaný v letectví, který je ze všech nejdražší a samozřejmě také nejpevnější.
Podle struktury karbonových vláken lze vymezit 3 základní typy:
· 1/1 Plain carbon, který má čtvercovou strukturu,
· 2/2 Twill carbon má obdélníkovou strukturu,
· Forged carbon nemá vlastně žádnou strukturu, vlákna jsou umístěna zcela náhodně.
Zatímco první dva druhy se používají na výrobu doplňků, protože svým vzhledem připomínají látku a celkově vypadají exkluzivně, poslední druh si našel velkou oblibu v automobilovém průmyslu.
V automobilovém průmyslu má karbonové vlákno velkou budoucnost. Stále častěji se totiž začíná používat jako hlavní stavební prvek karosérie. Oproti oceli se karbon totiž nemusí svařovat a není na něj potřeba nanášet antikorozní ochranu. Karosérie z plastů tvrzených karbonovými vlákny (CFRT materiál) je schopná snášet menší nárazy bez poškození, při větším nárazu lze karoserii navíc lehce opravit.
Snad jedinou nevýhodou CRFT je vysoká výrobní cena, která ale postupem času s rozvojem výrobních technologií začíná klesat.
CFRP je materiálem budoucnosti. Díky své nízké hmotnosti navíc dokáže snížit celkovou hmotnost vozidla, což vede ke snížení spotřeby paliva a emisí.